جزوه روانشناسی سازمانی

دانلود فایل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود خلاصه جزوه روانشناسی سازمانی

صفحه اصلی // اداره آموزش // تحصیلات تکمیلی و تحصیلات تکمیلی // تخصص ها و فوق تخصص ها // روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی صنعتی و سازمانی
ویژگی روانشناسی صنعتی – سازمانی (که روانشناسی I / O نیز نامیده می شود) با مطالعه علمی رفتار انسان در سازمان ها و محل کار مشخص می شود. این تخصص بر استخراج اصول رفتار فردی ، گروهی و سازمانی و استفاده از این دانش برای حل مشکلات کار متمرکز است.

دانش تخصصی دانلود خلاصه جزوه روانشناسی سازمانی
دانش و آموزش تخصصی در دانش رفتار در محل کار نیاز به دانش عمیق در مورد توسعه سازمانی ، نگرش ها ، پیشرفت شغلی ، نظریه تصمیم گیری ، عملکرد انسانی و عوامل انسانی ، رفتار مصرف کننده ، نظریه و روند گروه های کوچک ، نظریه معیار و توسعه ، شغل دارد و تجزیه و تحلیل وظیفه و ارزیابی فردی. علاوه بر این ، تخصص روانشناسی صنعتی – سازمانی نیاز به دانش ملاحظات اخلاقی و همچنین قوانین قانونی ، اداری و قضایی و دستورالعمل های اجرایی مربوط به فعالیت در محل کار دارد.

مشکلات رسیدگی شده دانلود خلاصه جزوه روانشناسی سازمانی
تخصص روانشناسی سازمانی صنعتی به موارد استخدام ، انتخاب و استقرار ، آموزش و توسعه ، اندازه گیری عملکرد ، سیستم های انگیزه و پاداش در محل کار ، کیفیت زندگی کاری ، ساختار کار و عوامل انسانی ، توسعه سازمانی و رفتار مصرف کننده می پردازد.

مهارت ها و روش های استفاده شده
روانشناسان I / O دانشمندانی هستند که در زمینه طراحی ، اجرا و تفسیر تحقیقات در روانشناسی تخصص دارند و یافته های خود را برای کمک به رفع مشکلات انسانی و سازمانی در متن کارهای سازمان یافته به کار می برند. روانشناسان I / O:

نیازهای آموزشی و توسعه را شناسایی کنید. طراحی و بهینه سازی شغل و کار و کیفیت زندگی کاری ؛ تدوین و اجرای برنامه های آموزشی و ارزیابی اثربخشی آنها. کارمندان مربی ؛ ایجاد معیارهایی برای ارزیابی عملکرد افراد و سازمان ها ؛ و ترجیحات مصرف کننده ، رضایت مشتری و استراتژی های بازار را ارزیابی کنید.
جمعیت خدمت کرده

دانلود خلاصه جزوه روانشناسی سازمانی

روانشناسی صنعتی – سازمانی شاخه ای از روانشناسی است که نظریه ها و اصول روانشناسی را در سازمان ها اعمال می کند. این رشته که اغلب تحت عنوان روانشناسی I-O شناخته می شود ، بر افزایش بهره وری در محل کار و موارد مرتبط مانند رفاه جسمی و روحی کارمندان متمرکز است.
روانشناسان صنعتی – سازمانی وظایف بسیار متنوعی را انجام می دهند ، از جمله مطالعه نگرش و رفتار کارگران ، ارزیابی شرکت ها و انجام آموزش های رهبری. هدف کلی این رشته مطالعه و درک رفتار انسان در محیط کار است.

روانشناسی صنعتی – سازمانی چیست؟ دانلود خلاصه جزوه روانشناسی سازمانی
شما می توانید روانشناسی صنعتی – سازمانی را دارای دو جنبه اصلی بدانید. اول ، جنبه صنعتی وجود دارد که شامل بررسی چگونگی تطابق بهتر افراد با نقشهای شغلی خاص است. این بخش از روانشناسی I-O همچنین گاهی اوقات به عنوان روانشناسی پرسنل نیز شناخته می شود.

افرادی که در این زمینه کار می کنند ممکن است ویژگی های کارکنان را ارزیابی کنند و سپس این افراد را با مشاغلی مطابقت دهند که احتمالاً در آنها عملکرد خوبی دارند. سایر کارکردهایی که در جنبه صنعتی روانشناسی I-O قرار دارند شامل آموزش کارمندان ، تدوین استانداردهای عملکرد شغلی و اندازه گیری عملکرد شغلی است.

جنبه سازمانی روانشناسی بیشتر بر درک چگونگی تأثیر سازمانها بر رفتار فردی متمرکز است. ساختارهای سازمانی ، هنجارهای اجتماعی ، سبک های مدیریتی و انتظارات از نقش ها همه عواملی هستند که می توانند بر نحوه رفتار افراد در داخل سازمان تأثیر بگذارند.
با درک چنین عواملی ، روانشناسان I-O امیدوارند که عملکرد و سلامتی افراد را بهبود بخشند و در عین حال به عنوان سازمان به طور کلی سودمند باشند.
در حالی که روانشناسی صنعتی-سازمانی یک زمینه کاربردی است ، تحقیقات نظری اساسی نیز ضروری است. با ریشه در روانشناسی تجربی ، روانشناسی I-O دارای چندین زمینه فرعی مختلف مانند تعامل انسان و کامپیوتر ، روانشناسی پرسنل و عوامل انسانی است.

شش منطقه موضوعی کلیدی دانلود خلاصه جزوه روانشناسی سازمانی طبق کتاب موچینسکی ، روانشناسی کاربردی در کار: مقدمه ای بر روانشناسی صنعتی و سازمانی ، اکثر روانشناسان صنعتی-سازمانی در یکی از شش زمینه اصلی فعالیت می کنند:
انتخاب کارمند: این حوزه شامل ارزیابی ارزیابی کارکنان ، مانند آزمایشات غربالگری برای تعیین صلاحیت متقاضیان کار برای یک موقعیت خاص است.
ارگونومی: رشته ارگونومی شامل طراحی روش ها و تجهیزات طراحی شده برای به حداکثر رساندن عملکرد و به حداقل رساندن آسیب است.
توسعه سازمان: روانشناسان I-O که در این زمینه کار می کنند ، اغلب از طریق افزایش سود ، طراحی مجدد محصولات و بهبود ساختار سازمانی ، به بهبود سازمانها کمک می کنند. ۱
مدیریت عملکرد: روانشناسان I-O که در این زمینه کار می کنند ارزیابی ها و تکنیک هایی را برای تعیین اینکه آیا کارمندان وظایف خود را به خوبی انجام می دهند توسعه می دهند.
آموزش و توسعه: افراد حرفه ای در این زمینه معمولاً تعیین می کنند که چه نوع مهارت هایی برای انجام مشاغل خاص و همچنین تدوین و ارزیابی برنامه های آموزش کارمندان لازم است.
زندگی کاری: این حوزه بر بهبود رضایت کارمندان و به حداکثر رساندن بهره وری نیروی کار متمرکز است. روانشناسان I-O در این زمینه ممکن است تلاش کنند تا راه هایی برای سودمندتر کردن مشاغل یا طراحی برنامه هایی برای بهبود کیفیت زندگی در محل کار پیدا کنند.

مباحث روانشناسی صنعتی – سازمانی
در اینجا برخی از موضوعات خاص توسط متخصصان روانشناسی صنعتی-سازمانی مطرح شده است:

انگیزه کارمندان: افراد حرفه ای در این زمینه همچنین ممکن است از اصول روانشناختی برای کمک به انگیزه کارگران استفاده کنند.
تست کارمندان: اصول و تست های روانشناختی اغلب توسط روانشناسان I-O برای کمک به مشاغل در انتخاب نامزدهایی که مناسب ترین نقش های شغلی هستند استفاده می شود.
رهبری: روانشناسان I-O ممکن است برای کمک به رهبران در توسعه استراتژی های بهتر یا آموزش مدیران برای استفاده از مهارت های مختلف رهبری برای مدیریت موثرتر اعضای تیم تلاش کنند.
طراحی محصول: برخی از روانشناسان I-O در تولید محصولات مصرفی یا محل کار نقش دارند.
تنوع محل کار: در حوزه روانشناسی سازمانی ، متخصصان در این زمینه ممکن است به مشاغل کمک کنند تا شیوه های استخدام را که باعث ایجاد تنوع بیشتر می شود ، توسعه دهند و همچنین کارکنان را در زمینه تنوع و فراگیری آموزش دهند.
عملکرد در محل کار: روانشناسان I-O معمولاً به منظور طراحی محیطها و رویه هایی که عملکرد کارمندان را به حداکثر می رسانند ، رفتارهای محل کار را مطالعه می کنند.
افراد مهم در تاریخ روانشناسی IO
چندین شخصیت برجسته در زمینه روانشناسی IO وجود داشته است ، از جمله: دانلود خلاصه جزوه روانشناسی سازمانی

فردریک دبلیو تیلور: تیلور یک مهندس مکانیک بود که کتاب تأثیرگذاری در زمینه بهبود کارایی صنعتی منتشر کرد.
هوگو مونستربرگ: مونستربرگ یک روانشناس کاربردی بود که متن اولیه ای را در مورد چگونگی استفاده از روانشناسی برای اهداف صنعتی ، شغلی و سازمانی نوشت. کارهای وی تأثیر مهمی در توسعه اولیه این رشته داشت.
جیمز مک کین کتل: کتل از طرفداران اولیه بررسی چگونگی تأثیر تفاوت های فردی بر انسان بود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *