جزوه پیشگیری از سرطان PDF

جزوه پیشگیری از سرطان PDF

دانلود فایل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جزوه پیشگیری از سرطان PDF

 

میوه ها و سبزیجات رنگارنگ غنی از مواد شیمیایی گیاهی هستند که در مبارزه با بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند . هرچه تنوع رنگی میوه ها و سبزیجات مصرفی بیشتر باشد مواد شیمیایی گیاهی مفید بیشتری به بدن خواهد رسید . مصرف بیشتر میوه و سبزیها باعث کاهش خطر سرطان ریه ، دهان، مری، معده و روده شده است. توصیه میشود روزانه ۵ وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات متنوع مصرف کنید . در شرایطی که جویدن و بلع میوه و سبزیجات برای فردی مشکل باشد ، آبگیری ، یک روش مناسب مصرف این مواد است . البته در این روش مصرف، گرچه مواد مغذی میوه و سبزیها جذب می شوند ولی فیبر کمتری به بدن می رسد. ÿ سبزیجات خانواده کلم یا چلیپایی این سبزیجات شامل کلم پیچ ، گل کلم و کلم بروکلی است. این سبزیجات غیر از کلسیم ، منبع غنی «سولفورافان » هستند که رشد سلول های سرطانی پستان ، رحم ، ریه ، کبد و راست روده را متوقف می کنند و خطر ابتلا به سرطان پروستات و مثانه را کاهش می دهند. به طور کلی این سبزیجات با تاثیرات مثبت بر روی متابولیسم سلول ها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. مقدار سولفورافان در کلم بروکلی بیشتر از بقیه کلمهاست. همچنین جوانه کلم بروکلی میتواند عفونت هلیکوباکتر پیلوری را که شایعترین عفونت باکتریایی و مهمترین علت ایجاد سرطان معده است را کاهش دهد. با افزودن سبزیجات خانواده کلم به سالاد میتوان سالادی خوشمزه و مفید تهیه نمود.

جزوه پیشگیری از سرطان PDF

 

 

حذف کامل چربی از برنامه غذایی منطقی نیست چرا که برخی از انواع چربی ها بدن را در برابر سرطان محافظت می کنند. بنابراین لازم است از چربی های مناسب به میزان متعادل استفاده کرد . چربی های اشباع شده و چربی های ترانس برای سلامتی مضر هستند . چربی های اشباع شده روغنهایی هستند که در دمای اتاق به صورت جامدند و عمدتا در محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز ، محصولات لبنی و تخم مرغ یافت می شوند . اما چربی های اشباع نشده که از منابع گیاهی تولید می شوند و در دمای اتاق مایع هستند خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند . منابع سرشار از چربی های اشباع نشده شامل روغن زیتون ، روغن کانولا، آجیل و آواکادو است . همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ که در سلامت قلب و مغز نیز تاثیر دارند در این گروه قرار می گیرند. منابع خوب امگا ۳ عبارتند از : ماهی قزل آلا، ماهی تن و برخی دانه ها جزوه پیشگیری از سرطان PDF

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.